Tips og inspiration Ergonomi Arbejd ergonomisk i haven

Arbejd ergonomisk i haven

Arbejd ergonomisk i haven

Havearbejde giver både motion og virker afstressende. Desuden får du D-vitamin fra solen – om vejrguderne vil! Men hvis du vil slippe for ondt i ryggen eller overbelastning af skuldre og knæe, er det vigtigt at bruge kroppen korrekt. Ergonomiske haveredskaber er også en god hjælp! Her kommer Niclas Zetterberg, som er produktchef hos STIHL Norden, med sine bedste tips.

Belast kroppen jævnt – og ikke for tungt

Et haveredskab eller en havemaskine skal ligge godt i hånden og ikke føles for tungt at arbejde med. Som regel er der mindre eller lettere modeller, man kan vælge efter behov – spørg gerne din forhandler.

Da vi udviklede vores lette, men kraftfulde batterisortiment, havde vi fokus på både ergonomi og miljø. Vi har f.eks. et praktisk teleskopskaft til vores batteridrevne busktrimmer, så du skåner ryggen, og en indstillelig vinkel på vores stanghækkeklipper fra -45 til + 90 grader.

Varier både arbejdsopgaverne og arbejdsstillingen

Det hele behøver ikke blive færdigt med det samme! Lad havearbejdet tage sin tid, og varier opgaverne – grav lidt, plant lidt, lug lidt ukrudt, og skift mellem at klippe hækken og græsset. Eller lad en robotplæneklipper klare arbejdet. Hvis det gør ondt, skal du sørge for at strække lidt ud og skifte arbejdsopgave for at undgå de statiske arbejdsstillinger.

Hvis du skal rive løv, kan du f.eks. variere, så du arbejder med venstre hånd øverst og derefter højre hånd, så du ikke belaster ryggen i samme stilling hele tiden. Sørg også for at holde skuldrene sænket og slappe af i dem. Hvis man spænder dem opad, begrænses blodtilstrømningen til armene nemlig, og man bliver hurtigere træt. Som alternativ til at samle løv med en rive, kan du aflaste kroppen ved at bruge vores effektive og lette batteridrevne løvblæser.

Kortere arbejdspas med slebet værktøj

Brug af uslebet værktøj forlænger dit arbejdspas i haven, hvilket udsætter kroppen for unødvendig belastning. Slib selv dit værktøj med jævne mellemrum – eller indlever det til service hos den nærmeste forhandler.

Klip hækken: Arbejd i hofte- eller brysthøjde

Hvis du skal klippe hækken, bør du forsøge at holde hækkeklipperen i hofte- eller brysthøjde for at skåne skuldrene og ryggen. Hvis du har en høj hæk, anbefaler vi, at du bruger vores stanghækkeklipper, så du kan nå uden problemer – og desuden ikke behøver finde stigen frem.

Løft lidt ad gangen – med rank ryg

Skal du løfte noget tungt? Løft lidt ad gangen, hvis det er muligt, og sørg for at bøje i benene og rette ryggen. Tag derefter fat i det, du skal løfte – og løft også blikket, så du undgår at bøje ryggen under selve løftet. Hvis du kun skal løfte noget en lille smule, kan du støtte albuerne på knæene for at skåne ryggen yderligere. Skal du lidt længere omkring? Brug en trillebør! Eller få hjælp til arbejdet.

Vand køkkenhaven uden at få ondt i ryggen

Skal du vande køkkenhaven? Lad være med at fylde en 10-liters vandkande helt, hvis det er for tungt for dig! Hvorfor ikke tage en halvtom vandkande i hver hånd, så du undgår at belaste ryggen og skuldrene skævt? Man kan også bruge en vandslange som hjælp eller ganske enkelt stille vandkanderne i en trillebør, hvis man skal gå et længere stykke vej.

Grav med benene

Skal du grave? Vælg en spade, der går til taljen og ikke er alt for tung. Bøj ordentligt i knæene og hofterne, og sørg for at lade benmusklerne klare arbejdet, så du skåner ryggen!

Brug en haveskammel – og plant gerne i højbede

Hvis man luger i bedene ved at sidde på hug i længere tid, kan alle blive ømme i både ryg og knæ. Gør arbejdet nemmere ved at bruge en haveskammel, hvor du kan variere siddestillingen – og dyrk gerne i et højbed -  så slipper du for at bukke dig for meget.

Arbejd med lige håndled

Man kommer nemt til at overbelaste håndleddene, da man ikke plejer at kunne mærke ømheden, før det er for sent – sørg derfor for at holde håndleddene så lige som muligt.

Stræk ud bagefter

Betragt havearbejdet som træning, og stræk gerne ud bagefter! Såkaldte "modbevægelser" er perfekte, gerne under arbejdspasset, så du virkelig får strakt ud i det belastede område og får bevægeligheden tilbage.

God arbejdslyst!

Anbefalede maskiner

HLA 56
batteriStanghækkeklipper
BGA 57
batteriLØVBLÆSER

Du vil måske også kunne lide